Olika ladduttag för elbilar – vad du bör veta
Det finns flera typer av ladduttag för elbilar, vilket kan verka förvirrande för den som inte är bekant med dem. Men i själva verket är det ganska enkelt.
I denna guide går vi igenom de vanligaste ladduttag som finns tillgängliga och vilka laddkontakter som är kompatibla med olika elbilsmodeller.
Vilka typer av ladduttag finns för elbilar?
Sedan 2022 finns en gemensam EU-standard för elbilsladduttag. De flesta elbilar följer denna standard, även om det finns vissa undantag. Vissa modeller stödjer dessutom flera laddstandarder.
Enligt EU-standarden är Typ 2 vanligt för hemmaladdning (AC), medan CCS är standarden för snabbladdning (DC).
Typ 1 | Används av äldre elbilar för hemmaladdning |
Typ 2 | EU-standard för hemmaladdning |
CHAdeMO | Används av vissa modeller för snabbladdning |
CCS | EU-standard för snabbladdning |
Tesla supercharge | Används av äldre Tesla-modeller för snabbladdning |
Här nedan hittar du en översikt över de vanligaste ladduttagen som används på dagens elbilar.
Typ 1
Typ 1-ladduttaget var vanligt före EU
beslut att standardisera Typ 2 som den officiella kontakten för elbilar i Europa.
Därför används Typ 1 främst på äldre elbilsmodeller. Idag har nästan alla nyproducerade elbilar övergått till Typ 2, vilket har varit standard i några år.
Typ 2
Typ 2-kontakten är den officiella standarden inom EU och används av majoriteten av dagens elbilar, med undantag för vissa asiatiska tillverkare.
Detta uttag kallas även för ”Mennekes,” vilket är ett annat namn för samma kontakt.
CHAdeMO
CHAdeMO-ladduttaget utvecklades i Japan men har spridits till flera länder och används av olika elbilstillverkare.
Elbilar med CHAdeMO-uttag har ofta även Typ 1 eller Typ 2 för normalladdning, medan CHAdeMO-uttaget används för snabbladdning (DC-laddning).
CCS
CCS, eller ”Combined Charging System”, är en vidareutveckling av Typ 2 med två extra kontaktpunkter som möjliggör snabbladdning (DC).
Många europeiska elbilar har endast CCS-uttag, vilket gör att både normalladdning och snabbladdning sker via detta system.
Tesla supercharger
Tesla utvecklade sin egen laddkontakt, känd som Tesla Supercharger, innan CCS-standarden blev vanlig.
Det är en modifierad Typ 2-kontakt som kan ladda äldre Tesla-modeller som Model S och Model X med upp till 125 kW. När Model 3 lanserades, övergick Tesla till CCS-standarden, så Tesla Supercharger används nu främst för äldre modeller.
Vilket ladduttag är vanligast?
Typ 2-uttaget, som följer EU-standard, är det mest förekommande ladduttaget för hemmaladdning. Det återfinns på de flesta elbilar idag.
För snabbladdning är det CCS-kontakten som dominerar och även den följer den europeiska standarden.
Hur tar jag reda på vilket ladduttag min elbil har?
Du kan enkelt kolla vilket ladduttag din elbil har genom att öppna laddluckan och granska hur kontakten ser ut. Alternativt kan du kontrollera den laddkabel som följde med bilen.
Typ 1-kontakten är cirkulär medan Typ 2-kontakten har en platt topp. Du kan också snabbt hitta informationen genom att söka på din bilmodell online.
Vanliga frågor
Våra favoriter från Evify


